Je uporaba celoletnih gum dobra izbira? Najsi bo kriv slab javni promet, razpršena poselitev ali naša želja po udobju, avtomobil je v Sloveniji nuja, brez katere ne gre. A hkrati je avto velik strošek za vsakega posameznika ali družino in vedno iščemo načine, kako bi pri stroških za avtomobil prihranili. Mnogi se zato odločijo, da namesto menjave zimskih in letnih pnevmatik glede na sezono kupijo celoletne in s tem prihranijo.

Kakšne so sploh razlike med letnimi in celoletnimi gumami? Lahko s celoletnimi gumami v resnici prihranimo? To in še več preberite v naslednjih vrsticah. Ključna beseda, ki si jo morate zapomniti pri celoletnih pnevmatikah je zadovoljivo. Glavna naloga celoletnih gum je prilagodljivost na vse vremenske razmere. Vsaj zadovoljivo se morajo odzvati tako v snegu, kot poleti na poti na morje pri 35 °C, zato je pri njihovi izdelavi poudarek na prilagodljivosti, udobju in daljši življenjski dobi. Hkrati pa celoletne pnevmatike nikjer pa ne blestijo.

Glavna razlika med letnimi in celoletnimi pnevmatikami je v profilu pnevmatike, ki je pri celoletnih globlji in ima več kanalov v dezenu. Po drugi strani imajo letne gume manj kanalov, zato je večja površina pnevmatike v stiku s cesto, kar poveča oprijem. Obenem so letne pnevmatike mehkejše kar prav tako pomaga pri boljšem oprijemu.

S celoletno gumo boste naredili več kilometrov kot z letno, a letni pnevmatiki lahko v toplem vremenu veliko bolj zaupate, da bo ob nenadni spremembi smeri ali zaviranju svojo nalogo opravila zanesljivo. V toplem poletnem vremenu in pri višjih hitrostih se celoletne gume odrežejo precej slabše od letnih. Če poleti veliko kilometrov naredite na avtocesti, vam vsekakor priporočamo namestitev letnih pnevmatik, ki imajo več oprijema in so precej bolj odzivne.

Kot ste iz članka lahko razbrali, so celoletne pnevmatike bolj izhod v sili, ki se v vseh razmerah odrežejo zadovoljivo, a nikjer ne navdušijo. Zato so primerne za drugi avtomobil, s katerim hodite po hitrih opravkih le nekaj kilometrov od doma. Prav tako so primerne za toplejše podnebje z milimi zimami, kjer pozimi le redko sneži. V območjih s pravimi zimami in pri avtomobilih, s katerimi naredite veliko kilometrov pa vam toplo priporočamo menjavo pnevmatik. Ne le, da se boste v avtu počutili bolj varno, dolgoročno boste celo prihranili, saj se pnevmatike optimalno obrabljajo v razmerah, za katere so bile narejene.

Črkovni simbol na pnevmatiki prikazuje največjo hitrost, za katero je pnevmatika namenjena. Oznake pomenijo, do katere maksimalne hitrosti je vožnja z dotično pnevmatiko še varna.

N – 140 km/h
P – 150 km/h
Q – 160 km/h
R – 170 km/h
S – 180 km/h
T – 190 km/h
H – 210 km/h
V – 240 km/h
W – 270 km/h
Y – 300 km/h
ZR – 240 km/h

Letno gumo pa izbiramo tudi glede na indeks nosilnosti (IN). To število nam pove, kakšna je največja dovoljena obremenitev letne pnevmatike pri največji dovoljeni hitrosti vašega vozila.

INkg
65290
66300
67307
68315
69325
70335
71345
72355
73365
74375
75387
76400
77412
78425
79237
80450
81462
82475
83487
84500
85515
86530
87545
88560
89580
90600
91615
92630
93650
94670
95690
96710
97730
98750
99775
100800
101825
102850
103875
104900
105925
106950
107975
1081000
1091030
1101060
1111090
1121120
1131150
1141180
1151215
1161250
1171285
1181320
1191360
1201400

Proizvajalci gum datum izdelave pnevmatike zabeležijo v 3- ali 4-mestni številčni oznaki, poimenovani tudi DOT, kjer prvi dve številki pomenita teden izdelave, zadnji dve pa leto izdelave. Če na pnevmatiki opazite številko 1021, to pomeni, da je bila guma izdelana v 10. tednu leta 2021.

Pravilno skladiščene pnevmatike ohranjajo svoje lastnosti, kot jih imajo v letu izdelave, tudi do pet let. Najoptimalnejši pogoji za hrambo gum so v suhih, hladnih in temnih prostorih. Pnevmatike morajo biti tako, da se ne deformirajo in ohranijo svojo prvotno obliko.

Pri nakupu pnevmatik je ena glavnih tematik, o kateri se na internetu veliko govori, t. i. DOT oznaka. Vas zanima, kaj ta številka sploh pove in, ali je pomembna pri izbiri novih pnevmatik? Berite naprej.

Kratica DOT pomeni »Department of Transportation,« oz. v prevodu ameriško ministrstvo za promet, ki je tudi pobudnik te oznake, ki se uporablja po vsem svetu. Sama DOT oznaka pa je zaporedje številk, ki nam sporoči, kdaj je bila pnevmatika izdelana. DOT 2021 na primer pomeni, da je bila pnevmatika izdelana v 20. tednu leta 2021. Z DOT oznako torej izvemo starost gume.

Po spletu se širi veliko člankov, ki svetujejo, da morate pri nakupu novih pnevmatik vedno izbrati »sveže« gume, z DOT oznako tekočega leta. A to preprosto ne drži. Pnevmatike niso pokvarljivo blago in ob pravilnem skladiščenju (v suhem, zračnem prostoru z enakomerno temperaturo pod 35 °C, proč od sonca, olj in raznih kemikalij) zdržijo kot nove do pet let. Pretirana skrb za to, da dobite gumo s »svežim DOT« lahko pripelje do tega, da boste obiskali 5 vulkanizerjev, preden boste dobili želeno pnevmatiko z oznako DOT letošnjega leta, že prvi vulkanizer pa vam je nudil gumo z lanskim DOT, ki je bila proizvedena le nekaj tednov prej. Se vam splača izgubiti toliko časa?

V praksi boste, če nove pnevmatike kupujete pri katerem od večjih ponudnikov, težko naleteli na gume, ki so starejše od enega leta, saj gredo pri njih pnevmatike hitro v promet, nenazadnje pa je zaloga za vulkanizerje tudi nepotreben strošek.
Na oznako DOT bodite pozorni predvsem, ko kupujete gume od manjših vulkanizerjev, ko kupujete rabljene pnevmatike ali pa rabljen avto.

V tem primeru vam je lahko DOT oznaka v veliko pomoč. Če torej kupite rabljeno pnevmatiko ali avtomobil, le preverite DOT oznako. Tudi če ima pnevmatika še vedno dovolj profila, so se lahko zaradi njene starosti vozne lastnosti tako poslabšale, da jo morate zamenjati. Priporočila proizvajalcev pravijo, da morate gumo zamenjati najkasneje po desetih letih od datuma izdelave, ne glede na samo obrabo.

TPMS (tire pressure monitoring system) je majhna elektronska naprava, ki je nameščena na steblu ventila v pnevmatiki, in nenehno meri nivo zračnega tlaka v pnevmatiki. Izmerjene informacije preko radijskih frekvenc prenaša na vgrajeni računalnik vozila in – če ga avto ima – na zaslon na armaturni plošči. 

Senzorji tlaka so sestavni del t. i. sistema za nadzor tlaka v pnevmatikah (TPMS). S temi sistemi, ki opozarjajo na vožnjo s prenizkim tlakom, so opremljeni vsi novi avtomobili, izdelani po novembru 2014. Pritrjeni so na sklop ventila v vsaki pnevmatiki in merijo tlak v pnevmatiki, nekateri pa tudi temperaturo zraka v gumah. Poganjajo jih baterije.

Ko tlak v pnevmatiki pade na nevarno nizko raven, na armaturni plošči zasveti opozorilna lučka, navadno oranžne barve. Ta opozarja v primeru manjšega ali večjega odstopanja v tlaku v eni ali več pnevmatikah. Priporočeno vrednost zračnega tlaka v pnevmatikah vašega vozila lahko razberete z nalepke, običajno nameščene na voznikovih vratih. Vožnjo z vozilom boste lahko navkljub nedelovanju TPMS ventila za nadzor tlaka v pnevmatiki nadaljevali, vendar vas sistem ne bo mogel opozoriti na morebitno nevarnost za »gumi defekt«, kot pogovorno radi rečemo predrtju pnevmatik. Pri nadaljevanju vožnje s premalo napihnjeno eno ali več pnevmatikami pa ne tvegajte, saj s takšno vožnjo:

  • poveča se poraba goriva,
  • lahko privede do nepredvidljivega upravljanja vozila,
  • pnevmatike se neenakomerno obrabljajo, s tem pa se tudi krajša njihova življenjska doba,
  • vplivate na svojo varnost in varnost drugih v prometu (premalo napihnjene pnevmatike lahko poškodujejo bočnico, kar lahko povzroči nestabilno vožnjo ali celo iztirjanje).

 

  1.  Baterija TPMS ventila po nekaj letih izgubi moč
    TPMS ventil za nadzor tlaka v pnevmatikah napajajo baterije, ki pa v nekaj letih izgubijo svojo intenzivnost. Baterij v TPMS ventilu ni mogoče enostavno zamenjati, zato je ob prenehanju delovanja baterij treba zamenjati celoten TPMS ventil z novim.
  2.  Korozija in sol lahko zmanjšata življenjsko dobo TPMS ventila
    Da bi zagotovili TPMS ventilu v pnevmatiki vozila čim daljšo življenjsko dobo, vedno po preverjanju zračnega tlaka ali napihovanju pnevmatik namestite pokrov ventila. Njegova pomembna naloga je tudi ta, da preprečuje korozijo na steblu TPMS ventila, še zlasti pozimi, ko zimske službe solijo ceste.
  3. TPMS ventil se lahko poškoduje ob montaži/demontaži platišč
    Do poškodb TPMS ventila prihaja tudi zaradi strojne opreme, ki se uporablja za pritrditev in demontažo pnevmatik, saj ta ni bila zasnovana z mislijo na TPMS ventil. Zamenjavo TPMS ventila opravite le pri zato usposobljenih serviserjih, ki znajo rokovati z različnimi TPMS ventili in poznajo vse njihove posebnosti pri namestitvi.
    V vulkanizerstvu Živic sta strokovno usposobljena z znanjem in izkušnjami na področju TPMS ventila za nadzor tlaka v pnevmatikah Milan Živic in Antonio Delič, ki bosta vaš TPMS ventil ponastavila, da bo ta spet opravljal svoje naloge, kot se od njega pričakujejo.

Kot že omenjeno, vas lučka želi opozoriti na težave s pnevmatikami. V vozilih, kjer je vgrajen TPMS ventil, poskrbite, da je ta ves čas aktiviran, in da deluje pravilno. Strokovno usposobljeni zaposleni v vulkanizerstvu Živic, Škale 97b, 3320 Velenje  bodo poskrbeli, da so težave s pnevmatikami in TPMS ventilom čim hitreje odpravljene.

  1. Opozorilna lučka za TPMS ventil zasveti
    Ko opozorilna lučka za nizek tlak v pnevmatikah zasveti med vožnjo, ali se prižge ob zagonu vozila, bi moral biti voznikov naslednji postanek na bencinski črpalki, kjer bi napolnil pnevmatike do priporočene vrednosti, navedene na nalepki, največkrat prilepljene na voznikovih vratih. Na nenaden nizek nivo tlaka v pnevmatikah pa lahko vplivajo tudi:
    • Temperaturne spremembe
    • Predrtje, ki skozi čas lahko privede do prazne pnevmatike
  2. Opozorilna lučka za TPMS ventil ne sveti
    Če že ob pogledu na pnevmatiko opazite, da ima nižji tlak od ostalih, vam pa TPMS ventil ne javi skozi opozorilno lučko, preverite armaturno ploščo, ali pa z merilnikom tlaka preverite tlak v pnevmatikah v vseh štirih pnevmatikah, da ugotovite, katere so nizke, če sploh so. Če vam merilni tlak pokaže, da ima ena pnevmatika 20 psi, ostale tri pa 34 psi, dvignite nižji nivo pnevmatike do preostalih treh, če so le-te v priporočeni vrednosti tlaka proizvajalca vozila.
  3. TPMS ventil opozorilo javi po nekaj urah vožnje
    Če ste opozorilno lučko za nizek tlak v pnevmatikah uspešno odpravili, s tem ko ste se ustavili na bencinski črpalki in dvignili tlak v pnevmatiki, vendar se je ta že po krajši vožnji spet pokazal, najverjetneje ena od pnevmatik pušča. V takšnem primeru je nujen obisk spletne trgovine www.gume-zivic.si in zamenjava poškodovane pnevmatike z novo. Pnevmatika z nižjim tlakom se bo med vožnjo uničevala, kar je pa še huje – s takšno pnevmatiko lahko izgubite nadzor nad vozilom ali povzročite nesrečo.

Poznate razliko med zimskimi pnevmatikami in celoletnimi ?

Počasi se približuje čas, ko bo obvezna zimska oprema. Se tudi vi sprašujete, kakšna je razlika med celoletnimi gumami in zimskimi gumami, ter ali lahko celoletne gume uporabljate pozimi?

Celoletne gume so praktične

Prednost celoletnih gum je, da jih lahko uporabljate čez celo leto. Celoletne gume so prilagojene na vse vremenske razmere na cesti. Uporabljate jih lahko po snegu in ledu ali na razbeljenem poletnem asfaltu. Celoletne gume se obnesejo do temperature max -3 °C. Za območja, kjer je več snega in nižje zimske temperature (pod -3 °C), se odsvetuje uporabo le-teh.
S celoletnimi pnevmatikami privarčujete, saj vam ni potrebno imeti kompleta letnih in zimskih gum. Pa tudi ni se potrebno ukvarjati s premontažo obeh kompletov. Vendar celoletne gume se obnesejo v območjih, kjer temperatura ne pade pod -3 °C.

Zimske gume so narejene za sneg in led

Zimske gume kot tudi celoletne gume imajo oznako M+S, zaradi česar se jih šteje v zimsko opremo. Oznaka M+S pomeni, da so gume narejene za blato in sneg (mud and snow). Vendar prave zimske gume imajo zraven še emblem snežinke, kar pomeni, da so izključno prilagojene zimskim razmeram na cesti. Pozimi je priporočljivo imeti prave zimske avto gume:

  1. Tudi najbolj napredna tehnologija ne bo nudila varnosti, če se je ne uporablja pravilno.
  2. Test pnevmatik je pokazal, da celoletne gume ne dosegajo kvalitete, kot jo imajo letne ali zimske gume.
  3. Celoletne gume morajo ustrezati zelo velikemu številu zahtev, saj morajo biti prilagojene na vse razmere na cesti. Zato se celoletne gume po kvaliteti ne morejo primerjati z zimskimi gumami, ki so narejene samo za zimske razmere na cesti.